Vymodelovat a vytisknout na 3D tiskárně výukovou pomůcku, šperk nebo architektonické dílo bylo zadáním prvního ročníku krajské soutěže 3Déčkuj. V tvrdé konkurenci na krajském finále v Jihlavě získal Michal Sojma ze septimy skvělé třetí místo. Soutěže se zúčastnili i Robin Řádek a Martin Petr ze 3.B, kteří přišli s originální metodou výroby (odlévání) šperku.
Michal Sojma vytvořil interaktivní 3D model chemické tabulky prvků. „Díky této soutěži jsem se naučil základní kódování v programu OpenSCAD, což se mi bude hodit pro další modelování. Nakonec je z toho krásné třetí místo a reproduktor jako bonus. Vytvořenou tabulku prvků budou mít možnost využít ve své výuce nejen učitelé naší školy, ale také kdokoliv na světě díky umístění modelu do databáze Prusa Printers, “ popisuje úspěšný Michal Sojma.
Zajímavostí Michalova řešení je právě využití programu OpenSCAD, ve kterém se 3D model vytváří pomocí kódem psaného algoritmu. Díky tomu bylo možné snadno generovat jednotlivé prvky tabulky, kterých je přes 100 – ty by jinak musely být modelovány manuálně jeden po druhém.
Robin Řádek a Martin Petr ze 3.B do soutěže připravili zajímavou metodu výroby šperku – nejdříve vytiskli model šperku z plastu, následně podle něj vytvořili inverzní formu ze sádry a do té teprve vlévali roztavený kov. „Když jsme použili jako formu pro odlévání přímo samotný plast (vytištěný na 3D tiskárně), narazili jsme na problém, že se forma částečně roztaví a výsledek není moc ohromující. Proto jsme přišli s myšlenkou inverzní formy (tj. formy na formu) z teplotně odolnějšího materiálu – ze sádry. Plast použitý na výrobu inverzní formy jsme poté roztavili v troubě. A jak můžete vidět na obrázku, výsledek docela věrně odpovídá předloze,“ vysvětluje Martin Petr.
Naše škola disponuje nejnovější 3D tiskárnou Průša i3 MK3S+, kterou jsme získali díky projektu Průša pro školy. Tiskárnu postavili sami žáci v rámci volitelného vzdělávacího programu P-TECH.
Žáci se s 3D tiskem již několik let seznamují v různých ročnících – ať už ve výuce informatiky, nebo ve volitelných kroužcích. 3D tiskárna nabízí využití i mimo výuku informatiky – např. pro výrobu různých pomůcek do řady předmětů.